Recept – Banoffee pie

20140803_110036

Een tijdje terug was het weer zover.. Ik had zin om iets te bakken! Eens in de zoveel tijd krijg ik ineens heel erg veel zin om iets te bakken wat ik nog nooit heb gemaakt. Ik was opzoek bij verschillende bakblogs naar het perfecte baksel. Ik had al heerlijke recepten gezien tot mijn moeder op het idee kwam op een bananentaart te maken, want deze heeft ze wel eens gegeten en ze is er gek op!

We hebben gebruik gemaakt van een zelf verzonnen recept. Mijn moeder wist wat er allemaal in moest en we hebben de handvatten van een recept gebruikt voor de hoeveelheden. Bij het recept stond dat je stroop moest gebruiken, maar ik wilde al zo lang karamel van geconsendeerde melk proberen dat deze er zeker in moest! Uiteindelijk hebben we ons niet helemaal aan de hoeveelheden gehouden en was de slagroom-marscapone laag wat te dun. Les voor de volgende keer!

De benodigdheden zijn dan ook niet helemaal kloppend. Doordat wij het dubbele (12 personen) hebben gedaan, maar vervolgens te weinig mascarpone hadden en te veel koek. Ik zou dit dus naar gevoel en naar smaak gebruiken! 😉 Wij hebben ongeveer 1.5 pak Bastogne gebruikt dus ik heb er in het recept 1 van gemaakt. Dat moet zeker genoeg zijn.

Benodigdheden: (12 personen)
– Taartvorm
– Bakpapier
– 1 pak Bastogne koeken
– klontje bakboter
– 1 blikje geconsedeerde melk (of stroop)
– 60 gram bakboter
– 4 el donkerbruine basterdsuiker
– 2 bananen
– 1 pakje mascarpone (250 ml)
– 1.5 bekertje slagroom (250 ml)
– Suiker naar smaak voor bij de slagroom
– Eventueel chocolade vlokken

Bereiding:

Kruimel de Bastognekoeken tot er allemaal brokjes zijn overgebleven. Dit kan in een theedoek of in een sluitbare zak. Je kunt dan vervolgens met de deegroller erover heen rollen of slaan. Laat de boter smelten in een pannetje. Wanneer deze helemaal gesmolten is doe je de koek kruimels erbij en zorg je dat deze allemaal de boter hebben geraakt. Zorg dat je het bakpapier over de boden van de taartvorm hebt en de ring vast geklikt. Nu kun je de bodem verdelen over de vorm.

De geconsendeerde melk kun je op een aantal manieren bereiden. Ik heb het op de snelle manier gedaan. Voor een goede duidelijke uitleg kun je het best even hier kijken. Zo heb ik de karamel ook gemaakt.Wanneer jij de karamel dik genoeg vind verdeel je deze over de bodem. Het is verstandig als de karamel wat stevig is zodat het niet gaat lopen!

Nu snijd je de banaan in plakjes en deze verdeel je over de heerlijke karamel laag. Verdeel het zo dat heel de karamel laag bedekt is met banaan.

Klop de slagroom luchtig en doe hier de mascarpone bij. Natuurlijk ook de suiker naar smaak, maar denk eraan. Niet te zoet, want de karamel is ontzettend zoet! Verdeel dit mengsel over de bananen en doe hier eventueel nog chocolade vlokken op als garnering!

20140803_105902

Op deze foto zie je de laagjes goed. Onderaan de koekbodem met daarop heerlijk zoete karamel en banaan. Daarna een frisse laag van mascarpone en slagroom en vlokken als garnering! Een geslaagd baksel! Ik kreeg al meteen vragen of ik deze op bestelling maakte hihi.

Heb jij deze taart al eens geprobeerd?

 

Geef een reactie

